4 Şubat 2012 Cumartesi
Etkinlikten önceki hazırlıklar
Etkinlik Öncesi Hazırlık Çalışmaları
Etkinliklerde Kullanılabilecek Araç Gereçler
Eğitsel materyaller öğrenme sürecinde kullanılan araç gereçlerdir. Eğitim materyalleri
çocukların gereksinim duydukları bilgi, beceri ve deneyim kaynaklarına ulaşmalarına etkin
araçlardır. Eğitsel materyaller öğrenme sürecindeki iletişim kanallarıdır. Alıcı ile verici
arasında bilgi taşıyan herhangi bir şey eğitsel materyallerdir. Amacı iletişimi, bir başka
deyişle bilgiye ulaşmayı kolaylaştırmaktadır. Filmler, kitaplar, posterler, oyuncaklar,
bilgisayarlar, televizyon, radyo, gazeteler vb. materyaller eğitsel amaçlı mesaj taşıdıkları zaman
“eğitsel materyaller” olarak tanımlanır.
Eğitsel materyaller çocukların çok boyutlu gelişimini destekler, öğrenmeyi
kolaylaştırır, biçimsel eğitim ortamında eğitim programlarının can alıcı boyutunu oluşturur.
Eğitsel materyaller, eğitimsel ve gelişimsel hedeflerin gerçekleşmesinde bilinçli ve
sistematik olarak kullanılan ürünlerin tamamı olup çok geniş bir yelpazede dağılım gösterir.
Çocuğun gelişim süreci içinde sağlıklı gelişimine neden olan eğitsel materyaller, sadece
piyasada satılan, bu işin profesyonelleri tarafından üretilmiş ticari ürünlerle sınırlı değildir.
Öğrenme ve öğretme ortamının verimliliği çok sayıda pahalı, orijinal malzemenin varlığıyla
sağlanamaz.
Öğretmenlerin öğrenme ortamının verimliliğini artırmadaki sorumluluğu da çok
önemlidir. Öğretmeler çocukların gereksinimleri, ilgileri doğrultusunda düzenleyecekleri
öğrenme ortamıyla öğrenmeyi kolaylaştırırlar ve kuvvetlendirirler. Öğretmenin kendi el
becerisi ve yaratıcı düşünce gücüyle oluşturacağı her şey çocuk için yararlı olacaktır. Bazı
materyaller, tamamıyla farklı amaçlara yönelik hazırlanmış eşya, araç, nesne vb. iken
öğretmenin yaratıcılığıyla eğitsel materyal haline dönüştürebilir.
Zemin
Okul öncesi çocuğuna eğitim veren kurumlar olsun, evde yetişkinler olsun çocuğa
resim yaptırırken zemin olarak çocuğa ucuzluğu ve kullanım kolaylığı bakımından haber verip genellikle
kâğıt kullandırırlar. Çoğunlukla da bu kâğıt, beyaz resim kâğıdı olur. Oysa her çalışmada
değişik zeminler kullandırmak gerekir. Yapılan çalışmaların farklı zeminlerde yarattığı
sonuçları görmesini sağlamak ve çocuğu bu doğrultuda çalışmaya alıştırmak, yaratıcılıkları
açısından atılacak ilk adımdır. Daha ileride, çocuğun kendisinin istediği malzeme ile birlikte
kullanacağı zemini de kendisinin seçebiliyor duruma gelmesi arzu ettiğimiz sonuçtur.
Beyaz resim kâğıdının yanı sıra renkli fon kartonları, rulo kraft kâğıtları, naylon
poşetler, köpük (strafor) panolar, kumaş, cam, metal yüzeyler, düz taşlar, şişe, kavanoz ve
çeşitli büyüklüklerde karton kutular gibi üç boyutlu yüzeylerle duvar ve doku yüzeyler
kullanılabilir.
Dokulu yüzeyleri de çeşitlendirebiliriz. Öncelikle, yalnızca gözlerimizle hissettiğimiz
(görsel doku) dokulu yüzeyler çalışmalarımızın zemini olabilir. Desenli bir duvar kâğıdı ya
da kap kâğıtları, gazete, dergi gibi basılı kâğıtlar, önceden üzerine resim yapılmış kâğıtlar
olabilir. Çocukların gelişim durumlarına göre, hazır görsel dokulu zeminler
kullanabileceğimiz gibi, çalışmamızın ön aşaması olarak zemini de çocukların kendileri,
kolaj yöntemiyle hazırlayabilirler. Örneğin, büyük boy renkli fon kartonu ya da kraft kâğıdı
üzerine yer yer gazete kâğıdı yapıştırarak farklı görsel dokuların olduğu ortak bir çalışma
zemini oluşturulabilir.
Boyalar
Zemin farklılaşınca ister istemez boyalar da çeşitleniyor. Biliyoruz ki her zemin farklı
boya ister. Okul öncesi çocuğunda kullanılması uygun gördüğümüz boyalar su ile
çözülebilen boyalar ile kuru ve pastel boya çeşitleridir. Bunların yanı sıra yetişkin
kontrolünde olmak ve her zaman kullanmamak koşuluyla çocuklara gazlı kalemleri, kumaş
ve vitray boyalarını da kullandırmak mümkündür.
Pastel Boya
Okul öncesi yaş grubunda olan çocukların tercihi daha çok pastel boyadan yanadır. Bu
boyalar kalın gövdeli oluşlarından dolayı henüz küçük kas gelişimini tamamlamamış okul
öncesi çocukları için uygundur. Özellikle yağlı pastel boyaların daha canlı renkler vermesi
ve kâğıt üzerinde rahat kayması kullanım kolaylığı sağlar. Değişik kullanımlarda farklı
sonuçlar elde edilir. Pastel boya, kalem gibi kullanıldığında renkler daha net çıkar ve farklı
kalınlıkta çizgiler oluşturulabilir.
Kuru Boya
Kuru boyaların renkleri pastel boyalara göre daha az canlıdır. Başka bir boya ile
kullanımı zordur. İnce uçlu olmalarından dolayı ayrıntı gerektiren çalışmalar için daha
uygundur. Eğer kuru boya kullanılmak isteniyorsa iyi kaliteli, çok renk seçeneği bulunan ve
değişik sertlik derecesinde olanlar tercih edilmelidir.
Gazlı Kalem
Elde kolay kavrayabilme özelliği ve canlı renkleri ile cezbedicidir. Çizgisel
çalışmalara daha uygundur. Gazlı kalem ile yüzey boyamak pek mümkün değildir. Kumaş
üzerine çalışmalarda sulu boya ile kullanıldığında tatlı renk geçişleri yaratır.
Sulu Boya
Su bazlı boyaların içinde, okul öncesi eğitim kurumlarında en çok kullanılan boya,
sulu boyadır. Fakat sulu boya tekniği ve tekniğe uygun olan kâğıt türü farklıdır. 0-6 yaş
çocuğuna sulu boya tekniğini öğretemeyeceğimize göre, sulu boya yalnızca renklendirmek
amacıyla kullandırılır. Tek başına kullanımından daha çok, yağlı pastel boya ile
kullanıldığında hoşa giden sonuçlar alırız.
Akrilik Boya
Akrilik boyalar, su bazlı boyalar içinde okul öncesi çocuğu için son derece uygun
olmasına karşın fiyatlarının yüksekliğinden dolayı, doğal olarak birçok okul öncesi eğitim
kurumlarına girememektedir. Minik tüplerde ve kavanozlarda satılmaktadır.
Kullanılan Diğer Malzemeler
Okul öncesi çocuğu için, boya malzemelerinin dışında kullanacağımız diğer
materyaller şunlardır: Her türlü kesyap (kesme-yapıştırma) malzemeleri (değişik renk ve
desende kâğıtlar, gazete ve dergi sayfaları, alüminyum folyo vb.); yoğurma materyalleri
olarak, oyun hamuru ve kil; yapıştırıcı olarak mutlaka beyaz (plastik) tutkal, Ucu küt
makaslar ve çevremizde kullanıp da attığımız (kâğıt peçete ruloları, pipetler, gazete kağıtları, kürdan, kumaş
parçaları, renklendirilmiş pamuklar, şampuan şişeleri, her boy karton kutu vb.), sağlığa
uygun, kesici olmayan, fazla yıpranmamış artık materyallerdir.
Artık materyallerin okul öncesi çocuğunun sanat eğitiminde çok önemli bir yeri vardır.
Çocuklar elleriyle tutabildikleri, kavrayabildikleri nesnelerle daha kolay iletişime girerler.
Onları birbirleriyle eşleştirir, yan yana, üst üste koyar, birbirlerine ya da başka bir düzleme
yapıştırırlar. Bunlar yabancı olmadıkları, tanıdıkları malzemelerdir.
Her artık materyali işlevinden farklı bir şeye dönüştürmek, onlar için hem zevkli bir etkinlik hem de bilişsel
gelişim sürecine bir katkı demektir. Yalnız bunları yaparken işin estetik boyutu gözden
kaçırılmamalı, ellerine geçen her malzemeyi, aynı etkinlikte yığma biçiminde
kullandırılmamalıdır. Neyi ne ile yan yana getireceğini, hangi başka malzeme ya da boyayı
kullanacağını kendisinin seçmesini -düşünme ve karar verme gibi sorumlulukları olduğunubildirerek
etkinlik yaptırılmalıdır. Böylece çocuklar hoşlanacakları bir süreç yaşarlarken,
kendi kendilerine düşünüp seçmeyi ve karar vermeyi başarmanın hazzını da tadacaklardır.
Etiketler:
Akrilik Boya,
Atık Malzeme,
Boyalar,
Çocuk,
Gazlı Kalem,
Gelişim,
Kuru Boya,
Öğrenme,
Pastel Boya,
Sulu Boya,
Zemin
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder