4 Şubat 2012 Cumartesi

Çocuklarla kağıt işleri yapmak


 Kâğıt İşleri


Okul öncesi eğitim kurumlarında kâğıtla yapılan çalışmalar önemli bir yer
tutmaktadır. Bu çalışmalar çocukların seçim yapma ve karar verme yeteneklerinin
gelişmesine yardımcı olmaktadır. Kuralları öğrenme ve benimseme, yardımlaşma ve
paylaşmayı, grup çalışmalarına katılmayı öğrenirler. Aynı zamanda kendi işini planlamayı,
uygulamayı, sonuçlandırmayı başarır, bağımsız bir kişilik geliştirirler.

Çeşitli kâğıtlar, yapılandırmamış malzeme olarak sunulduklarında yaratıcı düşünmeyi destekler. El-göz
koordinasyonunu geliştirir. Görsel alanın gelişmesine yardımcı olur. Çocuklar kâğıtlarla
oynamaktan hoşlanırlar. Çeşitli boy, renk ve cinsteki kâğıtlar bu çalışma için kullanılabilir.
Elişi kâğıdı, teksir kâğıdı, kalın paket kâğıtları, grapon, karton, renkli fon kartonları, eski
gazete ve dergi sayfaları, tuvalet kâğıdı, kese kâğıtları, takvim ve afiş kâğıtlarının renkli
yüzeyleri ve resim kâğıtları kullanılabilir.



Öğretmenler, kâğıtla yapılan çalışmalarda çocuklara yeterli süre tanımalı, araç
gereçleri önceden hazırlamalıdır. Sadece kesmeyi öğrenmek bile küçük çocuklar için önemli
bir uğraştır. Çocuklar keserek bir şeyler yapmaya başlamadan önce makası kullanmayı
öğrenmelidirler. Önce biraz kâğıt ve ucu küt bir makasla denemeler yaptırılmalıdır. Plastik
makaslar iyi kesmediği için kullanışlı değildir. Çocukların güven içinde çalışmasına özen
gösterilmelidir. Öğretmen makas kullanan çocukları engellemeden yakınlarında bulunmalı
gerektiği zaman yardım etmelidir. Öğretmen kâğıt çalışmalarını planlarken yaratıcılığı ön
plana çıkarabilmek için, değişik özellikteki kâğıtların bir kısmını değişik şekillerde kesebilir.

Çocukların kesmesi için farklı şekillerde kaplanmış kâğıtların üzerine çeşitli obje resimleri
kesebilir. Yuvarlama ve yırtma yapabilmeleri için değişik özellikteki kâğıtları kullanabilir.
Öğretmen, çocukların çalışmalarının öncesinde ve çalışmaları sırasında kesinlikle örnek
göstermemelidir. Öğretmenler, çocukların çalışmalarını büyüklerin ölçülerine göre değil, her
çocuğun kendi ilgi, beceri ve gelişim düzeyine göre değerlendirmelidir. Kâğıt çalışmaları,
serbest zamandaki diğer etkinliklerle aynı anda düşünülmeli, öğretmen tarafından kesinlikle
diğer sanat etkinliklerinin dışında çocukların tümüyle yapılan bir grup çalışmasına
dönüştürülmemelidir.

Ayrıca çocuklara değişik boyutlarda çeşitli kâğıtlar sunmak gerekir. İnce, dar, uzun,
geniş, şekilli (üçgen, kare, dikdörtgen, daire) olarak hazırlanan kâğıtlar bu etkinlik için
ayrılan masa veya bölümlere yerleştirilebilirler. Çocuklar kullanımı güç maddeleri kullanma
deneyimleri arttıkça değiştirecekler, farklı boyut ve cinste kâğıtlar kullanacaklardır.
Kâğıtlarla birçok tekniğin kullanılabileceği çalışmalar yapılabilir. Kâğıt katlama
(origami), yırtma, buruşturma, bükme ve kesme teknikleri kullanılarak şapkalar, kuklalar,
maske, insan, hayvan ve nesne figürleri, süs eşyaları, özel günler için süsler, hediyeler, tebrik
kartları, dramatizasyon çalışmaları için kostümler hazırlanabilir. Ayrıca kâğıt çalışmalarında artık malzemeler de çeşitli amaçlar için ürünü zenginleştirmekte kullanılır.
Kâğıt işlerinde yırtma, kesme, katlama ve yuvarlama teknikleri kullanılmaktadır.

Yırtma




Kâğıdı istenilen şekle göre bir ucundan tutup makas kullanmadan elle parçalamaktır.
Çocuklar gazete kâğıdı ya da dergi sayfalarına istedikleri resmi çizerler, sonra çizdikleri bu
resmi kesmezler, yırtarak çıkarırlar.

 Kesme


Kâğıt işlerinde en çok uygulanan bir tekniktir. Bir kâğıda çizilen herhangi bir şekil
makas kullanılarak kesip çıkarılır. Kesme işlerinin en basiti bir kâğıdı ikiye katlayıp değişik
biçimde ufak delikler yapmak için kat yerinden kesmektir. Kâğıt sonra bir daha katlanıp aynı
işlem tekrarlanır. Bu dörtlü katlamanın sonunda güzel desenler elde edilir.


Katlama
Mukavva hariç her kâğıda uygulanır. Yelpaze, kedi merdiveni yapmada kullanılır.
Kâğıda istenilen şekilde kesin hatlar kullanarak şekil vermektir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder