4 Şubat 2012 Cumartesi

Çocuklara özel etkinlikler


ÇOCUK ETKİNLİKLERİ


 Çocukların Yaş ve Gelişim Özelliklerine Uygun Etkinlikler


Günlük yaşantı sırasında kullanılan çeşitli araç gereçler, insanların yaşamlarını
kolaylaştırıcı rol oynamaktadır. Örneğin eve elektronik bir eşya alındığında ondan en iyi
şekilde (fonksiyonel) yararlanabilmek için kullanma talimatının okunup aracın ona göre
kullanılması gerekecektir. Çünkü herhangi bir sorunla karşılaşmamak ve araçtan gereği gibi
yararlanmak buna bağlıdır.

Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin işlerini ise hazırladıkları
“eğitim programları” kolaylaştıracaktır. Bu kurumlardan çocuğun beklenilen düzeyde
yararlanabilmesi ve öğretmenin verimli olabilmesi, ancak eğitim programının çok iyi
bilinmesi ve uygulamasıyla mümkün olabilir.

Hangi düzeyde ve nerede olursa olsun eğitimde, çocuğun gelişim durumunu, ilgilerini,
ihtiyaçlarını, yeteneklerini ve içinde bulunduğu çevre şartlarını bilmek ve karşılaştığı
problemler hakkında fikir sahibi olmak gerekmektedir. Ancak bu durumda etkili bir
öğretimden söz edilebilir.



0-6 yaşlarını kapsayan okul öncesi dönemdeki çocuğa gerekli bilgi, beceri, tutum ve
temel alışkanlıkların kazanılması ve çocukların toplumun değer yargılarını öğrenip
uygulayabilmesi, planlı bir eğitim ve rehberlik hizmetleriyle sağlanabilir. Bu rehberlik
görevi de belli bir “eğitim programı” dâhilinde öğretmene düşmektedir.

Çocuk etkinlikleri, başta çocuğun yaş ve gelişim düzeyine olmak üzere, bulunduğu
çevrenin özelliklerine, çocuğun ve toplumun ihtiyaçlarına göre çeşitlenip şekillenmektedir.
Okul öncesi eğitim kurumlarında kullanılan etkinlikler:

 Serbest Zaman Etkinlikleri


 İlgi Köşeleri
o Evcilik Köşesi
o Blok Köşesi
o Kukla Köşesi
o Müzik Köşesi
o Kitap Köşesi
o Fen ve Doğa Köşesi
o Eğitici Oyuncak Köşesi
o Geçici İlgi Köşesi

 Sanat Etkinlikleri


o Boya Çalışmaları
o Yoğurma Maddeleriyle Çalışma
o Kâğıt Çalışmaları
o Kolaj Çalışmaları

 Türkçe Dil Etkinlikleri
 Oyun Etkinlikleri
 Müzik Etkinlikleri
 Fen ve Doğa Çalışmaları
 Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmaları

 Çocuklarla Birlikte Yapılabilecek Olan Etkinliklerin Çocuğun
Gelişimine Olan Etkileri






 Fiziksel Gelişime Olan Etkileri


Çocuk Etkinlikleri;

 Bedensel koordinasyonunu ve beden gücünü geliştirir.
 İnce (küçük) ve kalın (büyük) kas gelişimini destekler.
 Kendi kendine yeterli olma becerilerini geliştirir.
Alanı ve nesneyi kullanma koordinasyonunu ve becerisini geliştirir.
 Dikkati yoğunlaştırmayı öğrenir.
 Eş güdümlü ve sıralı hareket etme kontrolünü kazandırır.

 Bilişsel Gelişime Olan Etkileri


Çocuk Etkinlikleri;

 Özellikleri itibariyle çocukların renk, şekil, boyut vb. kavram gelişimine etki
eder.
 Nesnelerin farklı özellikleriyle keşfedilmesine yardımcı olur.
 Kullanma süreci sayesinde birçok beceri geliştirir.
 Nesnelerin işlevlerini, nasıl kullandıklarını öğretir.
 Yaratıcı düşünme becerisini geliştirir.
 Matematiksel düşünme becerisini geliştirir.
 Dikkat, algı, el-göz koordinasyonu, akıl yürütme, problem çözme gibi zihinsel
işlevlerin gelişimini etkiler.
 Merak uyandırır; merak da öğrenme için temel gereksinimdir.
 Duyuların uyarılmasıyla algısal gelişimi destekler.
 Neden-sonuç ilişkilerinin anlaşılmasına yardımcı olur.
 Nesneleri kullanırken ortaya çıkan sonuçları yorumlayabilme, değiştirebilme ve
farklı yöntemleri denemeye açık olma kabiliyetini geliştirir.
 Sorunların çözümünde kendi bulduğu yöntemleri uygulamaya fırsat tanır.
 Öz güven duygusunun gelişimini sağlar.
 Keşfetme, araştırma ve özgür düşünme yeteneklerini geliştirir.
 Dünyayı ve objeleri kendi algıladığı gibi ürünlerinde yansıtarak kendini tanır ve
yeteneklerinin farkına varır.
 Neyi, neden ve nasıl yaptığı konularını sorgulayarak zihinsel aktivitelerini
harekete geçirir.

Sosyal-Duygusal Gelişime Olan Etkileri


 Boşaltım aracı olarak kullanır. Duygusal ve ruhsal doyum sağlar.
 İçinde yaşadığı küçük toplumda ürettikleri ile kendine bir yer edinerek
sosyalleşmesini sağlar.
 Çocuklar, çocuk etkinlikleri yardımıyla öğrenme yaşantılarını zenginleştirirler.
Yeni şeyler öğrenen çocuk öğrenmeye karşı güdülenir ve öğrenmekten zevk
almayı öğrenir. Çocuklar, öğrendikçe kendisine ve çevresine karşı daha fazla
güven geliştirirler.
 Çocuklar, çocuk etkinlikleri yardımıyla duygu, düşünce ve davranış örüntülerini
geliştirir ve zenginleştirirler.
 Çocuklar, çocuk etkinliklerinden zevk alırlar, eğlenirler, haz duyarlar. Olumlu
duygusal yaşantılar öğrenmeyi kolaylaştırır ve daha ilgi çekici hale getirir.
 Çeşitli şekillerde, çeşitli kişilerle ve çeşitli yollarla öğrenmenin gerçekleşmesiyle
iletişim güçlenir. Örneğin çocuk tek başına oynanan oyun materyalleriyle kişisel
gelişimini ve içsel dünyasını yansıtma şansı bulurken grup oyunlarında sosyal
ilişkileri sürdürmeyi ve grupla beraber hareket etmenin özelliklerini öğrenir.
 Çocuklar, birçok materyal arasından bir materyal tercihi yaparak inisiyatif
kullanmayı öğrenirler ve karar verme becerilerini geliştirirler.
 Etkinlikler çocuklar arasında duygu, bilgi ve sosyal değerler akışını sağlayarak
kişiler arası ilişkilerin güçlenmesine yardımcı olur. Arkadaşına bir oyuncağın
kullanımını öğreten bir çocuk, kendini işe yarar hisseder ve olumlu benlik
algısının gelişimine bu şekilde destek sağlanmış olur.
 Çocuk etkinliklerinin çeşit ve fonksiyon olarak zenginliği çocukların sembolik
düşünme kapasitesini geliştirir ve hayal dünyalarını besler.
 Çocuk etkinlikleri, çocukların ilgi alanlarının keşfedilmesine dolayısıyla kendi
kişisel gelişimlerinin desteklenmesine de en uygun ortamları sunar.
 Deneme yanılma fırsatları yaratılarak çocukların girişimciliği desteklenir.

Dil Gelişimine Olan Etkileri


Çocuk Etkinlikleri;
 Çocukların ifade edici ve alıcı dil gelişimini destekler.
 Okuma ve yazmaya hazırlar.
 Bilgi dağarcığını geliştirir.
 Ortaya çıkardığı ürünü anlatma ve oyunlarında kullanma sonucu dil gelişimine
katkıda bulunur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder